جالبترين مطالب خواندني ا زسراسرگيتي
ارسالي خديجه سالار ارسالي خديجه سالار



براساس آخرين تحقيق انجام شده در كشور انگلستان، حيوانات خانگي اين كشور هر روز چاق تر مي شوند و سلامتي شان را از دست مي دهند. دامپزشكان ،تغذيه بيش از حد حيوانات، كم تحركي آنها و رژيم غذايي نامناسب را عامل اين پديده مي دانند . به همين دليل يك پنجم حيوانات خانگي از بيماري هاي انساني از جمله آرتوروز و ديابت رنج مي برند.


طبق گزارشات اخير يكي از مناره‌هاي تاج محل به طرز خطرناكي كج شده است و گروهي از كارشناسان در حال تحقيق در اين مورد هستند كه آيا خشك شدن رود يامونا كه در نزديكي اين مقبره قرن هفدهمي قرار دارد بر پايه‌هاي آن اثر گذاشته است يا خير. تاج محل كه 4 مناره ظريف دارد به دستور شاه‌جهان به ياد همسر دومش، ممتاز محل، كه به هنگام زايمان از دنيا رفت ساخته شد. يکي از کارشناسان معتقد است كه بستر رود يامونا بايد بار ديگر پر شود تا مناره بيش از اين كج نشود. انگليسي‌ها در سال 1940 تحقيقي انجام دادند كه نشان داد اين مناره در حدود 11 سانتي‌متر كج شده است. بنا بر يك تحقيق  ديگر در سال 1965 كجي اين مناره تا 15 سانتي‌متر افزايش يافته بود. با گذشت زمان به احتمال زياد خميدگي اين مناره افزايش يافته و نياز به تصميم جدي دارد. تاج محل روي سكويي بلند قرار گرفته و 4 مناره 13 متري در 4 گوشه آن باعث تعادل آن هستند. اين مناره‌ها عمداً با قدري خميدگي به بيرون ساخته شده‌اند تا در صورت وقوع زلزله روي خود مقبره سقوط نكنند.
در حوالي جزيره كيتنوس در درياي اژه، مجسمه برنزي 2400 ساله به تور يك ماهيگير خوش شانس يوناني افتاد. علي رغم اين كه مجسمه فاقد سر، يك دست و يك پا است ولي با اين حال همچنان اثر ارزشمندي تلقي مي‌شود. عريان بودن اين پيكره و فرم آن كه نشان دهنده نوعي حركت است و همچنين توجه خاص به جزئيات آناتومي بدن اين پيكره، كارشناسان را متقاعد كرده است كه اين مجسمه به يك ورزشكار جوان يوناني تعلق دارد. اين مجسمه حدود 75 كيلوگرم وزن و 150 سانتيمتر طول دارد.
گراهام تیلور نویسنده مشهور کتب کودکان، در حين اسباب کشی ، وسایل غیر قابل استفاده‏اش را در یک سطل آهنی ریخت وآنها را آتش ‏زد اما اشتباها نسخه اصلی کتاب معروفش Shadowmancer و صد صفحه از کتاب اخيرش را نیز در جمع آنها سوزاند. گفته ميشود ارزش نسخه اصلي Shadowmancer بالغ بر 250 هزار پوند و ارزش آن صد صفحه هم 125 هزار پوند برآورد ميشود. وی در پاسخ به خبرنگاری گفت: \"حالا من گرانترين خاکستر دنيا را دارم!\"
يک ماده چسبناک بدست آمده از پوست قوربقه را مي توان براي ترميم اتصالات زانو بکار برد. محققان استراليائي پارگي غضروفي در زانوي 10 گوسفند را با اين چسب طبيعي که قوربقه ها از آن براي به تله انداختن حشرات استفاده مي کنند ، ترميم کره اند.

يك پژوهشگر دنماركي بر اين عقيده است كه قطعه چوبي كه در سال 1997 در گرين‌لند يافت شده بيش از هزار سال قبل به عنوان اسكي توسط نورس‌ها استفاده شده است. اين قطعه چوب كه 85 سانتي‌متر طول و 9 سانتي‌متر پهنا و لبه‌هايي گرد دارد در حفاري محل سكونت نورس‌ها در نزديكي شهر نانورتاليك كشف شده است. يوئل برگلوند كه تازه در سال جاري بر اين قطعه چوب كه تاكنون در موزيم ملي گرين‌لند در نوئوك، پايتخت اين كشور، نگه‌داري مي‌شده آزمايش تاريخ‌گذاري كربن 14 را انجام داده است مي‌گويد نتايج آزمايشات نشان ميدهد كه عمر اين قطعه چوب ساخته شده از درخت صنوبر به 1010 سال قبل  ازامروز برمي‌گردد.
ساخت يك سد روي رودخانه تاراي مونته‌نگرو كه در فهرست ميراث جهاني يونسكو نيز ثبت شده است، اعتراض اهالي اين كشور را برانگيخته است. رودخانه تارا كه بيش از صد كيلومتر طول دارد از ميان يكي از عميق‌ترين و زيباترين دره‌هاي دنيا مي‌گذرد. معترضان به طرح ساخت سد معتقدند كه سد بوك‌بيِلا كه قرار است بخشي از برق مونته‌نگرو و بوسني را تأمين كند بخش اعظم تارا را به زير آب خواهد برد و آن را به يك درياچه تبديل خواهد كرد.
سي و سومين جايزه بهترين کارگردان تاريخ سينماي آمريکا از طرف انستيتوي فيلم (American Film Institute)به جرج لوکاس (George Lucas) کارگردان فيلم‌هاي معروف «جنگ ستارگان» و «اينديانا جونز» اهدا شد. اين جايزه يکي از مهمترين جوايز هاليوود است که هر ساله از طرف انستيتوي فيلم آمريکا به افرادي اهدا مي‌شود که در طول زندگي حرفه‌اي خود بزرگترين خدمات را به صنعت سينماي آمريکا در اين شهر کردند. نام جرج لوکاس 60 ساله از اين پس در کنار کارگرداناني چون اورسون ولز، جان فورد، ويليام وايلر، آلفرد هيچکاک، جان هيوستن و ديويد لين قرار مي‌گيرد. فيلم‌هاي جرج لوکاس از پولسازترين آثار سينمايي هاليوود هستند که از سال 1977 شکل تازه و متفاوتي به صنعت سينماي نوين داد و به خاطر همين آينده ‌نگري در کار فيلمسازي، مورد نظر اعضاي هيأت انتخابي انستيتوي فيلم آمريکا قرار گرفت.

دولت اتريش براي تجليل از مقام شامخ اركستر فيلارمونيك وين (Vienna Philharmonic Orchestra) يك سكه طلا با قطر 37 سانتي متر و وزن بيش از 31 كيلوگرم ضرب كرده است. بر يك سطح اين سكه طلاي غول آسا سازهاي اركستر فيلارمونيك وين نقش بسته اند. 15 نمونه از اين سكه طلاي 24 عيار ضرب شده، ارزش اين سكه 100 هزار يورو تعيين شده و حكم پول جاري را دارد. با اين حال توصيه نمي شود اين سكه را خرج كرد زيرا ارزش طلاي آن بيش از 330 هزار يورو است. با اينكه اين سكه براي تجليل از اركستر فيلارمونيك وين ضرب شده اما در كتاب ركوردهاي گينس به عنوان بزرگترين و سنگين ترين سكه طلاي جهان ثبت شد.

راجر كيني 36 ساله، از سوي دادگاه به تحمل 8 ماه زندان و 12400 دالر جريمه نقدي به موزيم فيربنكس محكوم شد. راجر كيني به همراه همدست خود جيمز باگز در بعدازظهر روز 22 آگوست 2000 به موزيم فيربنكس رفتند و مجسمه بوفالويي را كه با مناظر سرخپوستي تزئين شده بود، تخريب كردند. كيني از بالكن موزه بالا رفت و يك چوکي چوبي را به سوي اين اثر هنري پرتاب كرد. باگز نيز پيش از اين از سوي دادگاه به 86 روز زندان محكوم شده بود. ظاهراً ايندو از سوي شخصي براي تخريب اين اثر هنري اجير شده بودند. به گفته دادستان، تحقيقات براي يافتن مجرم اصلي ادامه دارد. شرکت بيمه ‌اي كه اين اثر هنري را
 2/1
ميليون دالر بيمه كرده بود، مشغول تحقيق است تا متوجه شود صاحب اثر و يا نزديكان او در اين تخريب دست داشته‌اند يا نه.
دانشمندان پس از تحقيقات متعدد به اين نتيجه رسيده اند كه ماهي ها بسيار باهوش تر از سگ ها هستند و سرعت فراگيري آنها بسيار بيشتر است. پيش از اين مردم تصور مي كردند كه ماهي ها به دليل مغز كوچك خود تنها براي چند لحظه قادر به حفظ كردن اطلاعات هستند اما هم اكنون مشخص شده كه اين موجودات قادرند چندين ماه اطلاعات را در مغزشان ذخيره كنند به گونه اي كه ماهي هاي آكواريومي حتي صاحبان خود را مي شناسند.

دانشمندان پس از چندين سال تحقيق به اين نتيجه رسيده اند كه زنان در مقايسه با مردان علاقه بيشتری نسبت به مصرف شكلات و غذاهاي شيرين دارند. تمايل زنان و مردان در استفاده از گوشت و کچالو تقريبا يكسان است اما هنگامي كه بحث شكلات مطرح مي شود، تمايل زنان نسبت به مردان سي درصد افزايش مي يابد.
يك تيم باستان‌شناسي در كشور سوريه موفق به كشف دو تبر ساخته شده از سنگ چقماق شد كه به 35 هزار تا 40 هزار سال پيش تعلق دارند. اين تيم علاوه بر دو تبر مذكور چند سر پيكان سنگي نيز يافته است كه تاريخ ساخت آن‌ها حدوداً به 6 هزار سال پيش از ميلاد باز مي‌گردد. به گفته بصام جاموس، سرپرست عمليات باستان‌شناسي، اين دو تيغه تبر هشت سانتيمتري كه به شكل بادام هستند در عمق يك متري از كف غار الوادي در غرب سوريه كشف شده‌اند. تصور ميشود که غار الوادي كه نزديك به 600 متر طول دارد از صدها هزار سال پيش محل سكونت انسان‌هاي عصر باستان بوده باشد. در داخل اين غار اتاقي نيز وجود دارد كه در دوران حكومت بيزانس در درون ديواره‌هاي غار كنده شده است.
نخست وزير هند در سالگرد تولدش، يك هديه غيرمنتظره دريافت كرد. سينگ به صراحت اعلام كرده بود كه به دليل مرگ زودهنگام مادرش، تاريخ دقيق روز تولد خود را نمي داند. بهمين دليل روز تولد وي را روز 26 سپتامبر مصادف با اولين روز ورودش به مدرسه اعلام كردند. اما چند ی پيش در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل، پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان هديه غيرمنتظره اي به سينگ اهدا كرد. اين هديه ويژه پرونده تحصيلي نخست وزير در مقطع دبستان بود كه در اين پرونده تحصيلي تاريخ تولد سينگ كاملا مشخص شده بود. در آن زمان شبه قاره به دو كشور پاكستان و هند تقسيم نشده بود، اما پس از تقسيم شبه قاره در سال 1947، محلي كه سينگ در آن تحصيل كرده بود در ايالت پنجاب پاكستان قرار گرفت.


November 13th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي